عزای عمومی در لبنان؛ عراق، سوریه، پاکستان و هند چهارشنبه (۲ خرداد ۱۴۰۳) سراسر کشور تعطیل است حضور رئیس‌جمهور پاکستان در مراسم خاکسپاری رئیس‌جمهور ایران پرچم کنسولگری‌های مستقر در مشهد به حالت نیمه افراشته درآمد جلسه شورای معاونین وزارت خارجه به ریاست باقری برگزار شد لغو برگزاری کلیه نمایشگاه‌های مراکز استانی کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک دقیقه سکوت شورای امنیت سازمان ملل به احترام شهدای ایران دستور سردار باقری برای بررسی علل سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور زمان تشییع رئیس‌جمهور در تهران و شهرستان‌ها اعلام شد تعطیلی کلیه ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان تبریز فردا سه شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) واکنش کرملین به انقضای اختیارات زلنسکی در اوکراین تمامی دروس حوزه‌های علمیه کشور در روز سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) تعطیل شد صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور درباره‌ تعطیلی کشور، درپی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش + ویدئو پیام تسلیت شهردار مشهدمقدس به نماینده معزز ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی و امام‌جمعه محترم مشهدمقدس قاضی‌زاه هاشمی: شهادت، پاداش خدمات آیت‌الله رئیسی بود با شهادت سیدابراهیم رئیسی، دوره ریاست‌جمهور بعدی چندساله خواهد بود؟ + ویدئو سرپرست استانداری آذربایجان شرقی منصوب شد کدام رئیس‌جمهورهای ایران در دوران ریاست خود، به شهادت رسیدند؟ | رئیسی دومین رئیس‌جمهور شهید ایران
سرخط خبرها

لزوم حمایت از سربازان عرصه دیپلماسی با تکیه به منویات رهبر انقلاب

  • کد خبر: ۱۰۵۲۹۳
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
لزوم حمایت از سربازان عرصه دیپلماسی با تکیه به منویات رهبر انقلاب
پاک آیین دیپلمات با سابقه کشورمان می‌گوید: در مقطع فعلی باید از سربازان عرصه دیپلماسی حمایت و محیطی را فراهم کرد که مذاکره کنندگان با اعتمادبه نفس بیشتر در صحنه حاضر شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با مسئولان نظام با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری فرمودند: «می بینید که آمریکایی‌ها صریحا می‌گویند که فشار حداکثری علیه ایران شکست خفت باری خورد، خیلی قضیه بزرگی است، خیلی قضیه مهمی است. اینکه آمریکای متکبر، آمریکای مغرور، آمریکای مستکبر اعتراف کند که فشار حداکثری در مقابل ایران شکست خفت بار خورد، خیلی قضیه مهمی است.»

همچنین حضرت آیت ا...  العظمی خامنه‌ای با اشاره به مذاکرات هسته‌ای فرمودند: «بحمدا... دیپلماسی کشور در جهت خوبی حرکت می‌کند.»

وبسایت  KHAMENEI.IR در گفتار‌هایی از محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور، و محسن پاک آیین، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران، نگاهی تبیینی به بیانات رهبر معظم انقلاب داشته است که از نظرتان می‌گذرد.

چراغ راهنمای نظام

پاک آیین با بیان اینکه در دولت سیزدهم، سیاست خارجی ایران وابسته به مذاکرات هسته‌ای نیست، گفت: رمز موفقیت کشور در این است که برنامه‌های مرتبط با سیاست خارجی، نظام بانکی، نفت، تجارت و ... را پیش ببرد و هیچ یک از آن‌ها را معطل مذاکرات وین نکند. تداوم این رویکرد نشان دهنده یک سیاست واقع بینانه و تعامل گرایانه است که در اجرای آن جز منافع و مصالح ملت ایران در نظر گرفته نخواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: تداوم مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه در دولت جدید، در چهارچوب نگاه کارشناسانه مسئولان به خصوص اعضای شورای عالی امنیت ملی بوده است و مذاکره کنندگان در چهارچوب تعیین شده حرکت می‌کنند. گزارش و صورت جلسه‌های مذاکرات نیز به مقامات ارشد نظام منعکس شده است و رهبر معظم انقلاب نیز با رهنمود‌های هدایتی و حمایتی خود پشتیبان مذاکره کنندگان بوده اند. در مقطع فعلی باید از سربازان عرصه دیپلماسی حمایت و محیطی را فراهم کرد که مذاکره کنندگان با اعتمادبه نفس بیشتر در صحنه حاضر شوند.

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به بیانات رهبری درباره بدعهدی آمریکا، تصریح کرد: ایران روی خطوط قرمز اعلامی خود خواهد ایستاد و این آمریکایی‌ها هستند که با تعلل در تصمیم گیری، خود را در بن بست قرار داده اند. برخی انتقاد‌های سه کشور اروپایی عضو برجام و همچنین چین و روسیه نسبت به زیاده خواهی‌های آمریکا در مذاکرات، نشانگر انزوای واشینگتن در این عرصه است. امروز ناتوانی آمریکا برای اتخاذ یک تصمیم سیاسی علت اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات است و تعلل این کشور در احیای برجام، اندک شانس باقی مانده آمریکا برای بازگشت به برجام را از بین برده است و طبعا آمریکا مسئول تبعات آن خواهد بود.

پاک آیین یادآور شد: قطعا رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران در مسیر مذاکرات، چراغ راهنما بوده و چهارچوب حرکت نیز تأمین منافع ملت ایران است. ملت ایران جز به یک توافق عزتمند و پایدار که موجب لغو تحریم‌های ظالمانه شود، راضی نخواهند شد و بدون منوط کردن کشور به مذاکرات، با تکیه بر توان داخلی موجود در مسیر پیشبرد کشور حرکت خواهند کرد.

دلایل شکست تحریمی آمریکا علیه ایران

جمشیدی هم با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی سیاست فشار و تحریم بر ملت ایران شروع شد، گفت: از اواخر دهه ۹۰ میلادی در دولت کلینتون، سیاست تحریم اقتصادی به صورت جدی مطرح شد و بعد از تحولات غرب آسیا در دوره بوش و حمله نظامی دولت آمریکا به کشور‌های عراق و افغانستان وارد فاز جدیدی شد.

این استاد دانشگاه افزود: می‌توانیم نقطه اوج و فاز اصلی آن را در دولت اوباما دنبال کنیم که با عنوان سیاست تحریم فلج کننده علیه ملت ایران اعمال شد و در قالب سیاست فشار حداکثری در دولت ترامپ به اوج خود رسید؛ یعنی سیاست تحریم فلج کننده دموکرات‌ها و سیاست فشار حداکثری جمهوری خواهان از یک جنس بود و هدف آن هم فشار همه جانبه بر اقتصاد و جامعه ایران بود. با این تفکر راهبردی اگر فشار اقتصادی بر جامعه و ملت ایران افزایش پیدا کند، موجب شورش و اعتراضات عمومی با آثار راهبردی خواهد شد و ایران به لحاظ راهبردی در مقابل آمریکا عقب نشینی می‌کند و به ایالات متحده امتیازات راهبردی می‌دهد.

وی ادامه داد: در دولت دموکرات بایدن هم تلاش شد که همان سیاست فشار حداکثری مورد بهره برداری قرار بگیرد و توصیه همه طراحان سیاسی آمریکایی هم این بود که از آن چیزی که دولت ترامپ ساخته استفاده کنند، ولی خودشان به این نتیجه رسیدند که این سیاست اشتباه است و دیدند که جمهوری اسلامی ایران فریب دولت دموکرات را که با ادبیات متفاوتی می‌خواهد صحبت کند نمی‌خورد، بلکه ایران به دنبال تقویت روابط راهبردی خود با کشور‌هایی است که قطب‌های جدید قدرت بین المللی محسوب می‌شوند و گرایش عمومی جامعه هم به سمت سیاست مداران و دولت انقلابی است. آمریکایی‌ها عملا به این باور رسیدند که آن سیاست‌ها شکست خورده است. وقتی آثار سیاست فشار حداکثری به صورت معکوس در جامعه بروز کرد، آن‌ها به این نتیجه رسیدند و بار‌ها درباره این مسئله اعلام عمومی کردند.

معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور افزود: یکی دیگر از ابعاد شکست سیاست فشار حداکثری این بود که آمریکایی‌ها علی رغم تلاش‌های گسترده‌ای که داشتند، می‌خواستند ائتلاف منطقه‌ای و بین المللی و اجماع جهانی برای مقابله فعال با ایران را شکل دهند، اما آن را به صورت ابتدایی در قالب ناتوی عربی مطرح می‌کردند.چ

او گفت: زمانی که منافع آمریکا در حوزه‌های مختلف و در سطح منطقه با چالش مواجه شد، هیچ کدام از کشور‌های منطقه علی رغم دریافت تسلیحات و حمایت سیاسی غرب و تسلیحات بسیار گران قیمت، حاضر نشدند در این ائتلاف علیه ایران اقدام کنند. درواقع جرئت اقدام نداشتند. نشانه اولیه و اصلی شکست سیاست فشار حداکثری این بود که در اوج فشار همه جانبه دولت ترامپ هیچ کدام از متحدان منطقه‌ای آمریکا جرئت نکردند علیه ایران اقدامی انجام بدهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->